Okulistyka Dziecięca

W JAKIM WIEKU NALEŻY ZBADAĆ OKULISTYCZNIE DZIECKO?

Dziecko nigdy nie jest za małe na badanie okulistyczne. Jeśli gabinet okulistyczny wyposażony jest w specjalistyczny przenośny sprzęt, jest to możliwe na każdym etapie rozwoju. Gdy rodzice widzą niepokojące objawy to nawet w pierwszych dniach życia można przeprowadzić badanie.

KIEDY NALEŻY IŚĆ Z DZIECKIEM DO OKULISTY?

Jakie przykładowe objawy powinny zaniepokoić rodzica i skłonić do wizyty lekarskiej?

Wiele objawów może wskazywać na zmiany wymagające leczenia okulistycznego, m.in. zezowanie (tzw. uciekanie oka), mrużenie oczu, mimowolne ruchy oczu, asymetryczne odblaski z oka, biała źrenica, łzawienie, różnica w wielkości gałek ocznych, różnica w wielkości źrenic, u starszych dzieci bóle oczu, bóle głowy, nieprawidłowa odległość podczas czytania lub oglądania telewizji, "zamazywanie widzenia", przechylanie lub skręcanie głowy, pocieranie oczu, częste mruganie, nadwrażliwość na światło...

Nawet dziecko słabowidzące może nie okazywać żadnych objawów zauważalnych przez rodzica dlatego najlepiej zbadać dziecko profilaktycznie przed ukończeniem 4 roku życia.

PRZEBIEG BADANIA

Badanie okulistyczne dzieci odbywa się w formie zabawy. Wiele trudów diagnostycznych można obejść poprzez nawiązanie przyjaznego kontaktu z małym pacjentem.

W Centrum Okulistycznym BiN-Med okulista przeprowadza badanie ostrości wzroku oraz wad wzroku przy użyciu najnowocześniejszego sprzętu komputerowego nawet u niemowląt. Zależnie od potrzeb dobiera okulary lub miękkie soczewki kontaktowe. Diagnostyka zeza, niedowidzenia i ocena obuocznego widzenia przeprowadzana jest przez okulistę i optometrystę. Pomiar ciśnienia wewnątrzgałkowego wykonywany jest nieinwazyjną i bezbolesną metodą nawet u najmłodszych dzieci. Ocena prawidłowości w odpływie łez i drożności dróg łzowych, aparatu ochronnego oka (powieki i rzęsy), powierzchni gałki ocznej oraz badanie dna oka wykonywane jest przy użyciu stacjonarnej oraz przenośnej lampy szczelinowej oraz wziernika Fisona. .

UWAGA - Do prawidłowego określenia wady wzroku u dzieci niezbędne jest podanie kropli rozszerzających źrenice co wiąże się z oczekiwaniem po zakropieniu od 30 do 60 min. Czasem u najmłodszych dzieci wymagane są dwie wizyty u okulisty: pierwsza - badanie wstępne i druga po zakrapianiu kropli w domu przez kilka dni przed kolejną wizytą.

PRZYGOTOWANIE DO WIZYTY W DOMU

Zachęcamy i pomagamy w przygotowaniu się do wizyty w warunkach domowych. W trakcie "zabawy w okulistę" dziecko powinno być zarówno lekarzem jak i pacjentem i zamieniać się rolami z rodzicem lub rodzeństwem. Zasłaniamy oko, pokazujemy litery lub znaki (łatwe do odgadnięcia - chodzi tu jedynie o zrozumienie formy badania). Podanie kropli bywa trudnym momentem dla dziecka, opiekuna i lekarza dlatego ważne jest aby nie nastawiać dziecka negatywnie i nie mówić o tym zbyt wiele.